Beograd, 11. april 2024. – Centar za visoke ekonomske studije (CEVES) i SME Hub potpisali su danas memorandum o saradnji, kojim se predviđa razmena znanja i iskustava, kao i sprovođenje zajedničkih aktivnosti usmerenih na edukaciju predstavnika domaćih malih i srednjih preduzeća u cilju unapređenja njihovog poslovanja kroz uključivanje u nove lance snabdevanja, kao i na promociju značaja MSP sektora za domaću privredu. CEVES će biti i zvanični partner u organizaciji događaja „SME Karavan” koji se sprovodi u okviru SME Hub projekta.
Direktor SME HUB Aleksandar Goračinov rekao je da je cilj ovog projekta da podrži mala i srednja preduzeća koja imaju ambiciju da postanu dobavljači multinacionalnim i velikim domaćim kompanijama, ali i onima koji to već jesu, a žele da se dalje interno razvijaju. On je dodao da je projekat namenjen malim i srednjim preduzećima proizvođačima u raznovrsnim industrijama, a to je upravo ono što ovaj projekat razlikuje od drugih.
Aleksandar Goračinov je naglasio da partnerstva, poput ovog sa CEVES-om, predstavljaju svojevrstan faktor sinergije, koja je često izostajala u ranijim projektima usmerenim na slične ciljeve, a veoma su važna za efikasniju podršku razvoju sektora malih i srednjih preduzeća. “SME Hub i CEVES dele zajednički cilj – negovanje povoljnog okruženja za razvoj MSP i njihovu integraciju u šire lance snabdevanja, uz poseban fokus na unapređivanje potencijala domaćih malih i srednjih preduzeća da postanu dobavljači vodećih domaćih i multinacionalnih korporacija i tako, istovremeno sa podizanjem svog biznisa na viši nivo, doprinesu i održivom ekonomskom razvoju zajednica u kojima posluju i države kao celine”, objašnjava Goračinov.
Prema rečima Nemanje Šormaza, direktora CEVES-a, srpski MSP sektor je postao ozbiljan rasadnik skrivenih šampiona, porodičnih kompanija, na samom početku mikro i malih, koje veći deo svoje proizvodnje plasiraju na strana tržišta i smatraju se liderima u svojim nišama. “MSP sektor je u prethodnim godinama, uprkos nedostatku adekvatne podrške kroz razvojne institucije i diskriminaciji u odnosu na strane direktne investicije, uspeo da iznedri brojne šampione. Između ostalog, imamo srpska mala i srednja preduzeća koja prave osvetljenje za tunele širom Evrope, opremaju Moskovsku filharmoniju, stižu sa liofilizovanim voćem čak do tržišta Japana, prave najlakše jednolitarske ambalaže na svetu… Naše aktivnosti i inicijative usmerene su na to da se obezbede uslovi da se broj ovakvih preduzeća multiplikuje, da daleko više domaćih MSP bude još konkurentnije i prisutnije na stranim tržištima”, rekao je Nemanja Šormaz, direktor CEVES-a. To je, kako kaže, važno i zbog toga što, za razliku od stranih direktnih investicija, MSP sektor dopire i do najperifernijih kutaka Srbije, apsorbuje dostupnu radnu snagu različitih profila i razvija lokalne zajednice.
Ipak, podaci CEVES-ovog „MSP kompasa“, novog alata koji omogućuje podatke i analize poslovanja tog sektora, ukazuju da je tek jedno u šest preduzeća ozbiljnije investiralo u širenje svojih kapaciteta u poslednje tri godine. “To posledično utiče i na ozbiljno kaskanje u ulaganjima u inovacije, zelenu tranziciju, digitalizaciju i sve druge transformacione procese koji postaju preduslov konkurentnosti u lancima vrednosti u kojima MSP posluju. Kroz učešće u SME Hub projektu preduzeća dobijaju znanja i modele za prevazilaženje ovih izazova”, objasnio je Šormaz.